tirsdag 9. juni 2009

Gordon Setter


Ser dere hvilket bilde jeg har på bloggen min? Det er bilde av mor til min fremtidige valp! Hun heter Nicky, og er et prakteksemplar av den stolte rasen. Rasen har fått sitt navn etter hertugen av Richmond and Gordon, hertug Alexander 4. Det fortelles at rasen kom til Norge alt på 1850-tallet, da en engelskmann ved navn Eardley John Blackwell bosatte seg i Vågå i Oppland. Han skal ha bragt med seg flere hunder og også drevet med et visst avlsarbeid. Pr idag rangerer den på 6. plass over de 10 mest populære hunderasene i Norge de siste 5 år, ALTSÅ ET PRAKTEKSEMPLAR AV EN HUND! Gordon setter er en tøff og utholdende hunderase som trenger mye mosjon for å trives maksimalt. Den er rolig av natur, regnes som lett å håndtere og skal være flink med barn, ALTSÅ MIN DRØMMEHUND!!!
Nå skal det sies at Nicky ikke er fyllt 1 år ennå, men gleden ved å vente på noe så utrolig nydelig er også en glede. Helst skulle jeg hatt hund igår, men jeg venter gladelig på valpen til verdens skjønneste hund. Vi passer henne fra tid til annen, når timeplanene til begge familier samsvarer. Og jeg koser meg så inn i hampen! Hun utviser en gjennsynsglede som varmer langt inn i sjelen, hun er snill og god mot barn. Hun forlanger mye mosjon hver dag, og det er helt greit. Tilogmed min bedre halvdel, som tøft påstår at hunder helst kun skal oppholde seg på gulvet, smelter. Jeg er helt enig i at hunder ikke passer i senga, men fyttikatta så koselig det er å sovne inntil en pelskledd, varm Gordon Setter etter en slitsom dag! Neste morgen blir du vekket at våte kyss over hele ansiktet, og da er det ikke snakk om å snu rompa til å sove videre. Opp, opp, ut å gå! Tenker man etter, finnes det ikke en bedre start på dagen. Man føler seg elsket og ønsket; kom så går vi ut og møter dagen! (selvfølgelig sprenger blæra, så det er også helt nødvendig å komme seg utendørs...) I midten av juli kommer Nicky og skal bo hos oss en uke under den årlige laksefisketuren som min bedre halvdel og brødrene hvert år har. I år er det ikke bare gutta som gleder seg til denne uka; det gjør jeg og minstemann også!!! Velkommen til oss, Nicky!!!

4 kommentarer:

  1. Jeg venter i spenning på kommentarer fra ...

    SvarSlett
  2. Dægern. Var ikke klar over at du ventet hvalp. Det største diskusjonstemaet blir vel hvem som skal være far. En ting kan vi uansett enes om. Nicky æ grom. Det rimet. Knegg

    SvarSlett
  3. what what? er det allerede lagt inn bestilling på Vicky-avkom? hva har jeg gått glipp av???

    SvarSlett
  4. Planene har vært klare i 6 mnd; Nicky skal bo hos oss rett før fødsel, være der i 8 uker til valpene er leveringsklare (antakelig en 24-timers jobb i 8 uker...) og som lønn får vi en Gordon Setter-valp. Vi er selvfølgelig førstemann til å få velge den kuuleste valpen. Har en fordel siden vi da har kunnet studere avkommet i 8 uker. Kanskje du kommer og bor hos oss?

    SvarSlett