onsdag 17. juni 2009

Snekker

I helga var vi i Skåbu, ei bygd nesten på snaufjellet i Nord-Fron kommune, et sted det blir styggsein vår. Et sted med utrolig flott utsikt og natur. Jeg skulle være med å gjerde sammen med sjølvaste svigersønnen! Jeg tuslet opp i skogen fast bestemt på å gjøre en god jobb. Det er en av disse gjerdene som skal gå mest mulig i ett med naturen, og det ble brukt "bakond" som materiale (beklager hvis det ikke skrives slik, jeg er tross alt hedmarking!) Plankene var 3-4 meter lange, de skulle bæres fra traktor til lektene, reises skrått opp og så spikres. Min jobb var å hente plank, reise de opp og holde fast til de var forsvarlig spikret fast. Flis på flis trengte seg inn under huden på begge hender, men skitt au! Hansker er for pingler!! Når vi så hadde spikret fast endel plank, var det å starte motorsaga og kappe i lengder som passet terrenget. Jeg må si at det er meget tilfredsstillende å drive med denne type arbeid som du umiddelbart ser meningen med. Deilig befriende! Takke meg til skikkelig "ærbe" som dette :o)

Motsetning ifht utsikt og natur; er østkanten i Oslo. Men, det er like deilig befriende å få komme dit på besøk. Ingen kjenner deg igjen på gata, du kan være deg selv fullt og helt. Et pulserende liv 24 timer i døgnet. Iskald pils på hjørnet midt på dagen uten at noen ser rart på deg av den grunn.

Kontrastene er store, virkningen den samme. Oslo eller Skåbu?
Da sier jeg som Ole Brum; Jatakk, begge deler!

2 kommentarer:

  1. jeg er så enig. har nå vært i oslo ei uke og, kjære vene, så ekstremt behagelig. møtte ikke en kjeft jeg kjente! nyyydelig!

    SvarSlett
  2. Imponerende er ordet. IMPONRENDE!!!! Du overrasker stadig. Kjøkkenarmatur, dører, og nå hafeillsnekring. Både Skåbu og Oslo har sine fordeler, og det er fint å være på begge steder, men det virkelig store i det hele er: Det at man har MULIGHETEN til å dra begge steder.

    SvarSlett